måndag 9 september 2013

VUL- Orolig till tusen

I dessa fall HATAR jag när min intuition stämmer. Jag borde inte ha stimulerats över hela helgen med den höga dosen. (Hög för mig som har pco). Jag är så arg! Så ledsen! Så besviken för att läkarna har så olika metoder och för att jag inte känner att jag kan lita på dem alla. Försiktighetsprincipen hade varit tusen gånger bättre för mig....

Jag fick en chock på ultraljudet. Jag har aldrig sett så mycket äggblåsor i en äggstock tidigare. Läkaren (samma som i fredags) kunde inte ens räkna dem. Gav upp efter 12 och uppskattade antalet stora till 20 stycken i enbart den vänstra äggstocken. "Oj", sa hon bekymrat... Den andra äggstocken brydde hon sig inte om att räkna utan uppskattade antalet stora till 10. Jag tyckte mer att det såg ut att vara minst 15.

Jaha, då har jag alltså minst 30-35 äggblåsor som alla är mellan 16mm-20mm. De flesta ligger på nära 20mm, men jag såg även en del större. Inte konstigt att jag har ont och har en bula på magen som liknar en relativt långt framskriden graviditet. Hon frågade inte ens hur jag mådde.



Typ sådär såg det ut. Fast denna bild är lånad från google. (Typiskt nog som en beskrivning av hur OHSS ser ut- vilket alltså är ovariell överstimuleringssyndrom)

Ja vad händer nu då?
Jo, jag ska fortfarande plockas på onsdag. Östradiolvärdet låg på ynka 1826 idag. Det är väldigt lågt i relation till antalet blåsor vilket tyder på att väldigt många är tomma. Som vanligt :( Men de "räknar med" överstimulering. Det märktes på barnmorskans tonfall i telefon, och det faktum att läkaren hade konsulterat med en annan läkare för att avgöra vad nästa steg skulle bli. Det brukar ju inte behövas i vanliga fall.

Ja, så ikväll tar jag Ovitrelle kl. 21.00 och hoppas på att inte bli alltför dålig. Som barnmorskan sa i telefon så kan jag nu få ondare och bli ännu mer svullen eftersom ägglossningssprutan sätter fart på blåsorna ytterligare. Jippie?

Usch, jag låter så fasansfullt negativ. Jag är glad för att det blir äggplock på onsdag, för jag mår som sagt sämre för varje dag som passerar. Och jag är så less på att vara i behandling. Nu måste det hända något. Men samtidigt är jag full av oro för hur min kropp ska beté sig, och vill inte behöva orka med ytterligare en ös. Detta är nog första behandlingen då jag faktiskt sätter min egen kropp på priolistan. Det beror helt enkelt på att jag redan genomgått så mycket påfrestningar, och då är kroppen redan sliten och matt. Den orkar inte mycket mer, det känner jag verkligen. Men det finns också en stark oro för äggen. Finns det några där eller är nästan alla blåsor tomma? Finns det åtminstone något/några av bra kvalitet? Det är ju något vi aldrig kan veta innan. Vad händer dessutom om vi får ett embryo som är redo att sättas in (ett som inte klarar frys), men att jag är så pass ös att det inte går. Då är chansen borta och detta försök förgäves.

Tankarna är många, och oron likaså. Jag vet inte hur det kommer att gå. Jag kan bara ha mina aningar. Och jag kan bara hoppas på det bästa! Ännu är det inte dags att kasta in handduken, för någonstans i mina överfulla äggstockar kanske guldägget ligger och trängs. Det måste jag hoppas på... Min vision finns kvar. Jag SKA klara det här. Och jag SKA föda ut ett levande barn. Jag måste försöka se det framför mig som en sporre. Måste påminna mig om att jag kan ha turen på min sida den här gången, hur dåligt det än känns under själva ultraljuden och stimuleringsperioden. Jag ska, jag ska, jag ska... Ett andetag i taget..

6 kommentarer:

  1. Oj.. då kan man förstå att du har mått dåligt. Fy vad många blåsor. Jag hoppas att äp går bra och att ös inte blir för allvarligt... jag tänker på dig på onsdag och håller tummarna..
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Har aldrig kommenterat här men kände att jag ville berätta lite om mina ivf...Jag har varit en sån där "svårstimulerad" person. Har förvisso fått ut många fina ägg vid nästan varje stimulering (och det är ganska många) men jag har också fått alldeles för många. Typ 50 vid ett försök! Det jag vill komma till är att vid ett av försöken fick jag 30 totalt, och 9 månader senare en underbar son :) Någon överstimulering blev det inte heller den gången. Var inte alltför orolig! Det kan gå bra ändå ;) Hoppas det blir bra tillslut! / En som också kämpat och tillslut lyckats

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att du får bra ägg som kan sedan bidra till bra embryon.

    Jag får många ägg men tyvärr är de av så dålig kvalité att jag får jättedåliga embryon.

    SvaraRadera
  4. Åh du okända vän! Det låter så himla tufft, det du går igenom. Jag hoppas att guldägget finns i den där stora skörden ägg. Jag hejar på dig!

    SvaraRadera
  5. Ajaj, det där låter riktigt jobbigt... Det är bara att ta en sak i taget, som du säger. Det är det enda någon av oss mäktar med...

    SvaraRadera
  6. Usch, jag vet exakt hur det känns att ha så många stora äggblåsor!! Alltså du är ju redan överstimulerad, det kommer bli värre när du gjort äp. Egentligen är det galet att göra ett färskt et då du kommer må mycket sämre. Så gjorde de med mig i umeå TVÅ gånger. Andra gången plockade de ut 34 äggblåsor. Det resulterade i ännu en kraftig överstimulering och ett et som inte alls var optimalt för min kropp att ta emot.. Det är dåligt gjort av läkarna som givit dig den höga dosen. Du ska inte behöva bli sjuk rent fysiskt när den mentala pressen är enorm. Jag lider med dig.

    KRÄV medicin för överstimulering hos din ivf-klinik. All lycka till, tänker på dig/er.

    Kram

    SvaraRadera